מדריך עסקיםלוח אירועיםדרושיםנדל"ןיד שניהרכביםהקניון הכתוםכתום TVהוספת עסק
התחברות

התחבר / הרשם



שכחתי סיסמא
חדשות
מזג האוויר

קסמי אמונה - הקסם והאמונה

כתבה של בת שבע פומרנץ

אבי באט מורה ומחנך מעופרה משתמש במופע קוסמות על מנת לקרב ילדים לתורת ישראל. "אם אני מתחבר לילדים דרך העולם שלהם, ודרך הקסמים,
יותר קל להם לשמוע ולקבל את המסרים מהמקורות שלנו" הוא אומר.


כשאבי באט, מחנך וקוסם, מעלים חפצים, מכופף כפיות ומתיר קשרים
סבוכים, הילדים צופים בו בריכוז רב. בין לבין, בעודם בשיא הריכוז, הוא
מסביר להם מושגים באמונה, תשובה, מידות טובות והקשר שבין הגוף
לנשמה. באט, הוא קוסם זריז ומיומן המקפיד במופע שלו, "קסמי אמונה",
על שילוב של קסמים וערכים. "אם אני מתחבר לילדים דרך העולם שלהם,
ודרך הקסמים, יותר קל להם לשמוע ולקבל את המסרים מן המקורות שלנו",
הוא אומר.


סוף מעשה במחשבה תחילה
 

אבי באט, יליד ארצות-הברית, עלה לירושלים עם הוריו בעודו ילד בשנת 1971. הוא למד בישיבה התיכונית "אור עציון" ובישיבת ההסדר "ברכת משה". יש לו הסמכה לרבנות ותואר שני במחשבת ישראל והיסטוריה יהודית מ"בית מורשה" בירושלים. הוא מתגורר עם משפחתו בעופרה, ובעבר עבד כרב בית-ספר וכמחנך, עתה הוא משמש בתפקיד הרכז הארצי של תוכניות תנועת "מבראשית" בממ"ד. בשנת 2003 הקים את "תיאטרון מקסם", המעלה מופעי קסמים והצגות בארץ ובחו"ל.
 

בקוסמות הוא החל לעסוק כששהה עם משפחתו בשליחות בארצות-הברית. במסיבת יום ההולדת לבתו הבכורה הוא הציג לפני הילדים מספר קסמים פשוטים, "כמו שכל אחד יודע לעשות", ושכנה ששמעה על כך ביקשה ממנו להציג קסמים דומים ביום ההולדת של בתה. "נדלקתי על קסמים והתחלתי להתפתח. למדתי את רזי המקצוע מספרים, מדיסקים ועסקתי בהרבה, הרבה עבודת תרגול. אחד העקרונות בקסמים הוא שלצופים נדמה שהקוסם אינו מתאמץ במיוחד, אבל האמת היא שבכל קסם מושקעת עבודה רבה. עובדים הרבה על תרגילי הסחת הדעת", הוא מגלה ומוסיף שבחלק מן הקסמים הקשורים בקריאת מחשבות, משתמשים גם בתרגילי פסיכולוגיה וסוגסטיה.
 

באט מופיע לפני ילדים, בני נוער ומבוגרים, במסיבות, בשמחות, ובחגיגות בר מצווה ושבע ברכות כשכל מופע מותאם לקהל. כן הוא מופיע למען ארגונים שונים כמו הקרן למורשת הכותל ו"משפחה אחת" לנפגעי טרור.

 

 
לקוסמים אין יכולות על טבעיות
 

באט מדגיש שלקוסמים אין יכולות על-טבעיות כלל. עולם הקסמים הוא לדבריו "עולם של אשליות", ולצורך הדגמה הוא מציג קסם שהוצג בסדרת הטלוויזיה "מחפשים את היורש" עם אורי גלר הטוען לכוחות על-טבעיים. משתתפים בתוכנית הכינו קסמים מתוחכמים כדי לזכות בתואר היורש של גלר, ואחד מהם הדגים בדרמטיות רבה כיצד הוא עוצר את דופק הלב למשך דקה שלמה, כביכול מדובר ביכולת על-טבעית. באט מבצע 'קסם' כביכול זה במופע שלו. בדרך כלל הוא נוהג לבקש מחובש, או מרופא הנמצאים בקרב הקהל למצוא את הדופק שלו, ולאט לאט הוא מאט את הקצב עד שנעצר לחלוטין. אבי כמובן, אינו חושף את הסוד שמאחורי ה'קסם', אך מתעקש לטעון שאין מדובר בכוחות על טבעיים. כמעט בכל הופעה שלו, חושף באט את אחד הקסמים שלו, ומשתף את הקהל הן באופן הכנת הקסם ובסוד שמאחוריו, והן בצורת ביצועו.
 

רעייתו לאה, מורה למדעי המחשב בישיבת "בני עקיבא" פסגת זאב בירושלים, עוזרת לו בארגון המופעים, כששמונת ילדיהם (גילאי 2-21) מהווים 'שפני ניסיון' לקסמים חדשים שהוא ממציא.
 

בקסם טלפאתיה מעביר באט "במחשבה" לאשתו לאה קלף שנבחר על-ידי משתתף מהקהל. המשתתף מתקשר ללאה מטלפון נייד ולאה מצליחה לומר מה הוא הקלף הנבחר. בעוד הקהל נדהם מן הקסם, באט מנצל את ההזדמנות ומדבר על מהות המחשבה ומקשר את הנושא עם "לא תחמוד" - הדיבר האחרון - המורה כי אדם החומד את מה ששייך לחברו עובר עבירה, למרות ש"רק חשב מחשבות" כדברי באט, המדגיש בפני קהלו ש"מחשבות משפיעות על יחסים עם אחרים. מחשבות טובות ומחשבות רעות כאחת עוברות בינינו ומשפיעות עלינו".
 

                                                            
קישור אחר בין קסם לערך נעשה בתרגיל "דמיון מודרך". באט נותן למשתתף חבילת קלפים סגורה ומצטט מדברי ר' נחמן מברסלב לפיהם, אם אדם אומר לעצמו "קשה לי, רע לי..." אז הקב"ה אומר לו "זה קשה? בוא אני אראה לך מה זה קשה...", אבל אם אותו אדם יאמר לעצמו, "טוב לי. אני שמח " - הקב"ה אומר לו "זה טוב? בוא אני אראה לך מה זה טוב " כלומר, המחשבות משפיעות על חיינו. וכאן מבקש אבי מהמתנדב להפוך בדמיונו את אחד הקלפים בחבילה הסגורה, ולאחר שהמתנדב "ביצע" את המשימה פותחים את החבילה ובאמת מוצאים בה קלף אחד הפוך, וזהו כמובן הקלף שהמתנדב בחר בו. "ללמדנו" מוסיף אבי, "שהמחשבות ממש משפיעות על החיים של כל אחד ואחד".

חלק מן הרעיונות למסרים שמקבילים לקסמים באו תוך כדי ההופעה. " פעם דיברתי בהרצאה על התשובה ועל הרעיון שחטאים נעלמים. הוצאתי מטפחת והעלמתי אותה. חשבתי על המשנה במסכת יומא, שבערב יום הכיפורים היו תולים חוט שני שנהפך ללבן משכופרו החטאים. המסר הוא שמי שמאמין בעצמו ומתקן את הטעון תיקון, חטאו נעלם. לכל אחד יש 'מטפחות אדומות' - פשלות - אך אם משקיעים - אפשר להשתנות. הקסם שאני עושה ממחיש ומסביר את רעיון התשובה". כשהתזמון מהווה חלק חשוב בקסמים, מחכים בני הנוער בדריכות לראות מה יקרה למטפחת, ובאותו זמן הם קשובים להסבריו של באט בנושא התשובה.

 


התמודדות עם התמכרויות

 

תיאטרון 'מקסם' מעלה גם שתי הצגות. "תיאטרון הוא שפה, והצגה היא כמו טקסט שצריכים לפרש. בתיאטרון מנסים לשקף את החיים האמיתיים - ולפעמים יש צורך להקצין אותם. אני מרגיש בתור שחקן שכדי לשחק טוב צריך אומץ - לא כדי לגלם דמות אחרת - אלא כדי לגלות בתוך עצמך את המאפיינים, וגם את הקשיים, הטמונים בדמות, כמו כעס, ולחשוף אותם על הבמה".
 

ההצגה "כיכר הקסמים" נכתבה על-ידי הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל ומייסד מרכז הגמילה "רטורנו". ההצגה מבוססת על סיפורים אמיתיים ומספרת את סיפורו של דני, נער רגיש ומיוחד, שנקלע למצוקה ומחפש עזרה ב"כיכר הקסמים". במהלך ההצגה מתמודד דני עם החברים, עם ההורים ועם עצמו. "לשחק בהצגת יחיד זה המון עבודה ואנרגיה. אני מאוד נהנה מזה", אומר באט. בעקבות ההצגה מתקיים מפגש חוויתי ומעורר חשיבה עם בוגר "רטורנו" המשתף את הצופים בחוויותיו האישיות, ומתקיים דיון בנושא. "בהצגה מועברים עניינים קשים, ולפעמים הקהל מזיל דמעות", מספר באט.
 

הצגה נוספת היא "משפחולוגיה" - קובץ מערכונים העוסקים ביחסי הורים ומתבגרים בנושאים כגון אחריות, תקשורת, אמון ועוד. בין המערכונים מתקיים דיון עם הקהל, בני נוער והוריהם, בנושאים שעלו. המערכונים נכתבו תוך התייעצות עם פסיכולוג חינוכי.
 

אחד המערכונים ממחיש את החשיבות בהצבת גבולות לילדים באמצעות סיפורו של נער המגיע הביתה עם עגיל באוזן. כשהאב אומר לו שעליו להוריד את העגיל, הבן מתווכח שמדובר בגוף שלו ולא של אביו. האב מתעקש שהבן יעשה כדבריו והבן מתנגד. "המערכון מהווה טריגר לקהל לדבר על הנושא. בדורנו, הורים מתקשים להציב גבולות, וכשמעלים את הנושא בהשתתפות הילדים והוריהם, הילדים מבינים שחשוב שההורים יציבו גבולות ולא יתנו לילדיהם יד חופשית". מערכון אחר עוסק באמירה של ילד, "אף אחד לא מבין אותי בבית הזה ". בדיון מדברים על הפער שבין העולם של הנוער לזה של המבוגרים, ומחפשים יחד דרכים ליצירת שיח משמעותי בין הורים לילדיהם.


 

על כדורים ומצבי חיים

 

רוב הופעותיו של באט מתקיימות לפני קהל דתי, אבל יש גם הופעות לפני ציבור חילוני. זה שנים הוא מקיים הופעות לבני מצווה ובנות מצווה, שעולים לירושלים מעיירות פיתוח ברחבי הארץ במסגרת תוכנית "הקרן למורשת הכותל". בני הנוער מתפללים בכותל, מסיירים בעיר העתיקה ואחר כך מתארחים באחת המסעדות באזור. לסיכום היום מופיע באט יחד עם המוסיקאי בנצי טי, המלווה את האירוע בשירי ירושלים. לבנצי יש תואר שני במוסיקה מאוניברסיטת בר-אילן. כמו כן הוא למד תראפיה במוסיקה.
 

באחרונה התקיימה הופעה בבית הספר הכללי "אורט" באשקלון, לפני בני נוער חילוני והוריהם בנושא כיבוד הורים וחינוך ילדים. "היה מצוין. כשאני מופיע בפני חילוניים והם חוששים שאני דתי, אני מסביר שאני לא מנסה להחזיר אף אחד בתשובה חוץ מאת עצמי..."
 

שלושה כדורים שמגלגל באט באופנים שונים, משמשים בידיו להדגמת מצבי חיים. כשכדור אחד נצמד לכדור אחר הוא מדבר על הביטוי "קוף אחר בין האדם" וחוסר עצמאותו של האדם. כששני כדורים מושלכים למעלה בזה אחר זה, הוא מסביר את המושג "להדביק את הקצב" ותוך כדי נפילת הכדורים הוא מסביר שבחיים יש 'נפילות', אך צריך לנסות להתרומם ולהמשיך הלאה.
 

את הצורך בחיפוש מתמיד אחרי מוצא הוא מדגים באמצעות זוג מן הקהל שנקשר בשני חבלים הכרוכים מסביב למפרק הידיים והם צריכים להשתחרר זה מזה. הדבר נראה קל לביצוע, אך תמיד השניים מתפתלים, מתעוותים ו...אינם מצליחים להשתחרר. "הפיתרון הוא פשוט, ותוך כדי כך שאני מראה לקהל את הפתרון אני מסביר את הרעיון של 'פתחו לי פתח כחודו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של עולם'. המסר הוא שאין להתייאש, וכדי לשפר את מצבי אני צריך לקחת אחריות על חיי".
 

באט מדגיש שוב ושוב את ההקשר הרוחני של קסמיו. הוא ממלא כוס במים ולאחר שמניח עליה קלף, הוא הופך את הכוס מעל ראשו של משתתף המצפה למבול. אך הקלף נצמד לכוס והמים אינם זולגים. ההסבר המדעי הוא שלחץ האוויר מתחת לקלף חזק יותר ממשקל המים בכוס ומונע את הזליגה, אבל במישור הרוחני, כך מסביר באט, ניתן לראות בזה את המאבק שבין הגוף )שהרי הגוף ברובו הוא מים( לנשמה )האוויר, הרוח שמתחת לקלף( והנשמה חזקה יותר מהגוף.
 

"התגובה שמחמיאה לי ביותר במופעי הקסמים", מסכם אבי באט, "היא כשאומרים לי שנהנו מן השילוב של הקסמים והתכנים שאני מעביר להם".
 

את המופע הוא אוהב לסיים בסיפור על עיגולי השמחה של דסי רבינוביץ' ז"ל שנפטרה ב-1996 בגיל 19 ממחלת הסרטן. "דסי לימדה מתוך דוגמה אישית, לתת לאחרים ולשמח אותם".
דבריה מתחברים לקסם שבו אבי מחבר שני חבלים ומראה שהאורך של שניהם יחד הוא מעט פחות מהאורך לפני שקשרנו אותם, שכן הקשר "לוקח" חלק מהאורך של כל חבל, ללמדנו שכדי להתחבר - חייבים לוותר". ואז אבי מעלים את הקשר ונשאר עם חבל אחד ארוך ביד שממחיש שאהבה אמיתית, אינה תלויה בדבר.

בסוף המופע כשהוא מברך את הקהל בדרכו הביתה, מזכיר באט עוד מסר חשוב - הפעם ללא קסם - על חשיבות הזהירות בדרכים - והצורך לחגור חגורה בכל נסיעה.


 

תאטרון מקסם
הצגות ומופעים חינוכיים
אבי ולאה באט
052-7203500, 02-9975088,
052-3803521
miksam@inn.co.il
www.miksa
m.net



 










מאמרים נוספים



 

   

 

 

          
עסקים עושים בבית
הזוג מאחורי דפי כתום
            

ורד לוי
אחות בחדר מיון,
צלמת ומדריכת טיולים

             לחם רמב"ם
טוב לגוף ולנפש. מאפיית סיידל
           התרעננות מתוקה
מבית "האופה הקטנה"
  לא לעשירים בלבד!
עיצוב פנים ממבט אחר

 


 
 

 

   

 

       

תגובות (0)

כתוב תגובה