אנחנו רוצים מקדש!

זוכה אני לגור עם משפחתי בלב הר הזיתים, מול מקום המקדש.
מחלונות ביתי אני רואה מדי יום את מקום המקדש. אני מודה בכל יום על הזכות הגדולה הזו.
האם באמת אנחנו משתוקקים לבניינו? אנחנו צריכים לדרוש, לכסוף כדי שנזכה לראותו.
מדוע הציפיה למקדש כל כך חשובה?
דוד המלך השתוקק בכל מאודו לבנות את בית המקדש.
"זכור ה' לדוד את כל עֻנותו, אשר נשבע לה' נדר לאביר יעקב, אם אבוא באוהל ביתי... אם אתן שנת לעיני לעפעפי תנומה, עד אמצא מקום לה' משכנות לאביר יעקב".
דוד אינו מסוגל להירדם בלילה "עד אמצא מקום לה'". ההשתוקקות שלו הובילה אותו למעשים.
דוד קיבל נבואה לא לבנות את הבית אך הוא לא שקט על השמרים. הוא פעל ללא לאות להכין את כל מה שדרוש לבניינו. הוא גייס אומנים, אסף זהב, כסף ונחושת וחילק את הכהנים למשמרות. הוא הכין את הקרקע לקראת הבנין שיבנה על ידי בנו שלמה.
ואכן הבית נקרא על שמו: "מזמור שיר חנוכת הבית לדוד". כמובא ברש"י (במדבר ז,א): "וכן מצינו בדוד לפי שמסר נפשו על הבנין...נקרא על שמו".



דרישת המקדש בימי דוד

חז"ל מדגשים שחייבים לדרוש את המקדש "לשכנו תדרשו ובאת שמה" – 'דרוש ומצוא, ואחר כך יאמר לכך נביא'.
ומה קורה כאשר ישראל אינם מתעוררים לדרוש ולחפוץ את מקום השראת השכינה? מצאנו כי הפגם הזה גורם לקצף גדול.
בסיום ספר שמואל אנו קוראים: "ויוסף אף ה' לחרות בישראל ויסת את דוד בהם לאמור לך מנה את ישראל ואת יהודה" – ה' כועס על עם ישראל, והוא, כביכול, גורם לדוד לחטוא ולמנות את ישראל. כעונש על המפקד מתחוללת מגיפה, שבה נהרגים שבעים אלף איש ביום אחד! רק כאשר דוד קונה את מקום המקדש מידי ארונה היבוסי, המגיפה נעצרת.
והנה כל המעשה הזה נראה לא מובן: מדוע "ויֹסף אף ה' לחרות בישראל", על מה ולמה יצא הקצף ללא כל חטא שנזכר במפורש? ומה הקשר בין מעשה נורא זה לגילוי מקום של המקדש?
חז"ל מלמדים אותנו שהסיבה למגיפה הגדולה- "כל אותן אלפים שנפלו בימי דוד לא נפלו אלא שלא תבעו בנין בית המקדש" (מדרש תהילים יז). בימיהם עדיין לא נבנה המקדש, ובגלל שלא דרשו שיבנה, נענשו על כך.

ומה איתנו?

אמנם הבית נחרב לפני כמעט 2000 שנה, ואנו לנו רגילים למציאות של מקדש, אך עלינו לעיין בתיאורים של ירושלים במי המקדש. ירושלים היתה מרכז העולם, המרכז הרוחני והלאומי של העם שלנו. המקדש היה מקור הברכה והשפע לכל העולם. זו מציאות שאיננו מכירים, אך לשם אנחנו שואפים להגיע.

מה משמעות הדרישה בימינו?

ניתן לפעול במגוון דרכים. ראשית, במישור התודעתי. עלינו להאמין באמת ובתמים שהמקדש הוא רלוונטי לימינו אנו , ולא עוד חלום רחוק שאינו בר השגה.
עלינו ללמוד לימודי מקדש: לעיין במשניות העוסקות במקדש, ברמב"ם ובמגוון הספרים העצום שעוסק בנושא זה.
עלינו להתפלל ביתר שאת וביתר כוונה לבניינו. תפילות לא חוזרות ריקם.
עלינו להשתתף במגוון תירגולי המקדש המתקיימים לאורך השנה. התרגולים השונים לפני כל חג ממחישים בצורה חיה את הנעשה במקדש.



 לפרטים ומאמרים נוספים הכנסו: 'הבית מול ההר' templeandhouse.co.il


 


אהבתם את הכתבה?
הרשמו כאן לקבלת עדכונים וכתבות חדשות

 

צפורה פילץ

צפורה פילץ היא חלק מתנועת 'נשים למען המקדש' המקדמת את נושא הר הבית והמקדש בקרב ציבור הנשים. מעבירה הרצאות חוויתיות בשילוב נגינה במגוון נושאים מעולם המקדש, בדגש על נשים במקדש. בנוסף מקיימת ציפורה סיורים בהר הזיתים, מול מקום המקדש. בסיום הסיור מארחת את הקבוצה בביתה, שם היא מספרת על החיים מול מקום המקדש. 052-5866384


Comments

חיפוש לפי קטגוריה

תמונות