עודף משקל הוא תופעת לוואי כתוצאה מאורח החיים של העולם המערבי (אין מזרחיים שמנים?),המטרידה רבים - גברים, נשים, צעירים ומבוגרים, וסיבות רבות ונכונות מביאות אנשים לנסות להיפטר מעודפי המשקל.

בנוסף לעובדה שבעלי משקל יתר מתקשים בתפקוד היום יומי, החל מקשירת שרוכי נעליים ועד הזזת חפצים ממקום למקום, איבוד הגמישות והזריזות והפרעה אסתטית, השמנת יתר הינה בסיס להפרעות בריאותיות שונות, ואציין כמה מהן:

ראשית, יש לדעת שהשמנת יתר אינה רק הצטברות שומן, כי אם בעיקר הצטברות של נוזלים בגוף. הצטברות הנוזלים מעמיסה על הכליות, אשר מתקשות לפנות מהגוף את עודפי הנוזלים, דבר המביא לעומס על הלב, ובהדרגה משפיע אף על כלי הדם.

עודף השומנים בגוף מביא להכבדה על מערכת הנשימה: השומנים המצטברים באזור הבטן, המותניים והחזה, מקשים על השרירים המפעילים את מנגנון הנשימה, מצב אשר עלול להביא לחוסר חמצן והפרעות בקצב הלב.
מכאן מובן, מדוע לעתים סובלים בעלי עודף משקל מהפרעות שינה, סחרחורות, קשיים בניידות ואפילו הפרעות במצבי רוח.

עודף משקל גורם גם להגברת המתח בפרקים וברצועות, דבר הגורם לנזק במפרקים ובעיקר בברכיים ובגב התחתון, שצריכים לשאת את המשקל העודף, ועלול לגרום גם לשחיקת סחוסים בברכיים או אפילו לפריצות דיסק. עודף המשקל אף מקשה על שרירי הגב לתמוך בעמוד השדרה באופן יעיל, וכך נגרמים נזקים לחוליות עמוד השדרה ועלולים להופיע כאבים בצוואר ובמותניים.

השמנת יתר גורמת גם לחוסר איזון בחילוף החומרים בגוף. מכאן עלולים להתפתח סימפטומים שונים, כגון סוכרת, כבד שומני ועוד, ולעתים אף מצבים הפוכים המוגדרים כירידה ברמות הסוכר, חולשה פיזית, דיכאון ועוד.


כשרוצים להתחיל בתהליך של הרזיה, יש לקחת בחשבון כמה עובדות:

א. לא קיימת נוסחה אחת לטיפול בהרזיה.

ב. השמנת יתר אינה הבעיה כי אם סימפטום של בעיה, ויש אפוא לטפל בבעיה עצמה, כגון: במתח הנפשי או בתת פעילות של בלוטת התריס, בהתמודדות עם טפילים, שיפור המטבוליזם וכדומה.

       
ג. אין קיצורי דרך. יש לאבחן את שורש הבעיה ולהתייחס להשמנת היתר לא כבעיה קוסמטית כי אם כבעיה בריאותית.               ומהמקום הזה לשוב ולבנות אורח חיים המתאים לאדם שלפנינו.


נקודת המוצא נעוצה בשאלה, מהי הסיבה לעודף המשקל:

 
1.    יש לאבחן האם יש בעיה במערכת העיכול, כגון: מערכת עיכול אטית, טפילים, חוסר איזון הורמונאלי בבלוטת התריס              ועוד.אפשר לאבחן זאת בעזרת בדיקות דם, אבחון דרך קשתית העין (ארידיולוגיה) ועוד.
2.    יש לבדוק, האם המטופל סובל ממתח או טראומה, ולבדוק עד כמה הוא שבוי בתפיסת עולם או בתרבות הדוגלות                  באכילה מרובה.
3.    יש לבדוק, האם המזון שהוא אוכל מתאים לו או לא, כגון: האם יש לו אלרגיה למזון כלשהו - מוצרי חלב, חיטה, גלוטן            וכדומה.
4.    כדאי לבדוק, האם יש צורך לתגבר את תזונתו באמצעות תוספי תזונה, ואולי לעודדו להעשיר את מזונו במזונות                  טבעיים המכילים סיבים תזונתיים, כגון: ירקות טריים ועלים ירוקים, קמח מלא, אורז מלא וכדומה, וכן למעט במטוגנים,          בממתקים ומזונות מעובדים.
 
 
לאחר בניית התפריט, יש ללמוד גם מספר עקרונות חשובים הנוגעים לאורח חיים נכון:

א.     חשוב לזהות מהו "רעב אמיתי" כלומר, להרגיש באמת מתי יש צורך לאכול ולא מתי "העין רוצה שנאכל".
ב.     רצוי לקום מהארוחה כשמרגישים מעט רעב.
ג.      רצוי לאכול מספר ארוחות קטנות במשך היום ולא ארוחה אחת גדולה.
ד.     רצוי מאוד להתרגל לשתות מים בין הארוחות ולא בזמן הארוחות.
ה.    יש לקיים פעילות פיזית קבועה ומתונה המותאמת למצב הבריאותי.
ו.     כדאי להשקיע בחיפוש דרכים לשיפור מצב הרוח ולהגברת השמחה. שמחה וחיוך מחזקים את אמונו של האדם ביכולתו         להצליח, מחזקים את האופטימיות ומשפרים את תפקוד המערכות בגופנו.  

ואכן, רבים האנשים שפגשתי בקליניקה שלי שהורידו ממשקלם לא מפני שהפסיקו לאכול, כי אם מכך שאכלו את המזון המתאים להם, על פי הכללים שהתאימו להם, ולאחר שטיפלו בגורמים לעודף המשקל. בכך הם הרוויחו טיפול בבעייתם ואף הורידו במשקלם.


 

אליהו שכטר

נטורופת, אירידיולוג מומחה (מאבחן דרך העין) מנחה סדנאות וקורסים ברפואה הטבעית. טלפון: 055-9779692


Comments

חיפוש לפי קטגוריה

תמונות