השאלה מתעצמת כשאני קולטת, בלא מעט בתים, מגוון אריזות מונחות על המקרר הביתי. למעשה אני כן מבינה, אני מבינה איך קרה שההצלחה המסחררת של תעשיית המזון היא תוצאה של חוסר ההבנה והתמימות של הציבור, והיא דווקא בעוכרינו ובבריאותנו.

הכול מתחיל בפסיכולוגיה של תעשיית המזון. ראשית השם הכללי של המוצרים הללו: "דגני בוקר", הייתי אומרת מקבילה ל"פת שחרית" על כל המשתמע מכך. הם הוסיפו מכלול שלם של ויטמינים ומינרלים, הם חברו לאליפות, הם ארזו באריזה מזמינה.

כל זה נותן "מענה" ל"בריא", יחד עם טעים, זמין, מהיר וקל. יתרה מזאת אני חושבת כי ההצלחה המסחררת של תעשיית המזון מוזנת מהרצון הטבעי שלנו ביחס לילדים שלנו. איזו אימא לא רוצה ילד בריא שאוכל בריא? איזה אבא לא רוצה ילד אלוף, שמזין את הגוף שלו במזון בריא? איזה הורה לא רוצה להוציא את הילד שלו מהבית אחרי ארוחת בוקר? (כולם כבר מכירים בחשיבותה של ארוחת בוקר למען רמת ההישגים של הילד), וכן כל זה חובר לקצב החיים המסחרר.  



בואו נראה מה באמת יש בהם בדגני הבוקר, מה הם תורמים לנו, או לא.
ראשית- נכון שהמוצרים הללו מיוצרים מדגנים, כמו: תירס, חיטה ושבולת שועל. (לשם השוואה, בעוגיות קווקר שאתם מכינים בבית יש אולי יותר דגנים מאשר בדגני הבוקר הללו, בטוח יותר ממה שיש בממתק כריות).
 
אותם דגנים אחרי תהליך העיבוד והייצור רחוקים מאוד מהרכבם המקורי.
לעיסה של הדגנים בשלב ההכנה מוסף סוכר לצורותיו, נגזרותיו ושמותיו השונים, כגון: סוכרוז, סירופ גלוקוז, סירופ פרוקטוז, דקסטרוז, מלטודקסטרין ועוד. רק שלא נתבלבל לא מדובר בסוכר הלבן/חום ששמים בקפה הבוקר, לרוב מדובר בסירופים שונים המופקים בתעשיית המזון מתירס (סוגיה שלמה בפני עצמה לדיון).

כמות הסוכר במוצרים אלו הינה בטווח של 25-50% מהמוצר!
שימו לב לרשימת הרכיבים, לרוב הרכיב סוכר יופיע שני ברשימת המרכיבים, גם במוצר במתיקות מעודנת. סך הפחמימות ברוב המוצרים הינו בטווח של 70%- 85%, החוק אינו מחייב לציין את כמות הפחמימות הפשוטות מתוכן, משמע הסוכר, ולכן אנחנו מעריכים.

נתרן- חלק מהמוצרים מכילים נתרן בכמות העולה על 500 מ"ג ל-100 גרם מוצר. כמות כזו הופכת את המוצר לעתיר מלח. כמו כן השמנים המוספים במוצרים אלו, לרוב הינם שומנים מוקשים, נכון חלק המוצרים דלים בשומן אבל חלק מגיעים ל- 20% שומן. המוצרים הללו מעבר לחיטה/תירס וסוכר מכילים חומרים מוספים שונים, תלוי בצורה, בצבע ובטעם המוצר.

רכיבים, 
כגון: חומרי טעם וריח, חומרי צבע, חומרים מונעי התגיישות, חומרי הלחה ועוד. וכל התכולה הזו מעובדת בטכנולוגיה (די אגרסיבית) בתעשיית המזון שנקראת אקסטרוזיה. זו למעשה שיטה המעבדת את כל העיסה המוזכרת, בתנאי לחץ, שחיקה ודחיסה בטמפרטורה גבוהה. השיטה מאפשרת ייצור מוצרים בצורות שונות; עיגולים, ריבועים, פתיתים ועוד. נכון הוא שהמוצרים השונים בקטגוריית דגני הבוקר מוספים גם בוויטמינים ובמינרלים, אלו באו לחפות על כל הרכיבים המקוריים שהיו בדגן והוצאו, נהרסו ונשחקו בתהליך הייצור. 
 
האם אחרי כל זה נדמה לנו שמדובר במוצר בריאות באוכל בריא?
למעשה זה אינו מזון מזין כלל, רחוק מכך, דגני הבוקר על צורותיהם השונות הם ממתק לכל דבר! מדובר במוצר שמעלה את רמת הסוכר בדם בקצב מהיר, מוצר שכמות הסוכר בו עולה על כמות הסוכר בעוגייה שתכינו בבית, כמו גם כמות המלח שבו. המוצר רחוק מאוד מהמקור; מהדגן. מדובר במוצרים חסרי חיוניות לחלוטין, למרות שהם נמכרים באצטלה של בריאות. בעיניי, הקשר של שלל מוצרים אלו לבריאות מקרי לחלוטין.

דגני הבוקר הם לא המענה לפת שחרית והם לא יכולים למלא את התפקיד של ארוחת בוקר. כל האמור עד כה, עוד לפני הסיכונים לזיהומים כאלו ואחרים העשויים להתפרץ בכל תעשיית מזון שהיא.


ובכול זאת, מה כן? מה בריא לאכול לארוחת בוקר? מהי ארוחת בוקר מזינה? 
חשוב להחזיר לגוף אנרגיה לאחר הלילה (שימו לב באנגלית ארוחת בוקר, פירושה שבירת צום) שבו התרוקן מלאי הסוכר, המהווה אנרגיה זמינה לגוף.
ולכן ארוחת בוקר צריכה להכיל גם פחמימות, כגון: פירות, גרנולה, לחם, קרקרים.


מספר הצעות לארוחת בוקר בריאה:
  • גרנולה ביתית מוגשת עם יוגורט ופירות טריים
  • יוגורט ופירות
  • משקה צמחי כלשהו עם גרנולה
  • שייק פירות על בסיס חלב צמחי
  • פשוט פרי טרי
  • כריך עם טחינה או אבוקדו
  • כריך עם ממרח חלבה ביתי
הרבה יותר אפשרויות והרבה יותר מזינות ואמתיות מדגני בוקר למיניהם.

לכו על הדבר האמתי. זה פשוט ומזין!



---
זהורית שייחי
טלפון: 0559826702
אתר: ניהול בית בריא - זהורית שייחי
פייסבוק: זהורית - ניהול בית בריא
מייל: zehorit@gmail.com 
 
 
 
 

 

זהורית שייחי

תזונאית קלינית


Comments

חיפוש לפי קטגוריה

תמונות