טיפול ואימון

המדריך ליציאה מהמינוס

28/08/2022

לשיתוף הכתבה

המדריך ליציאה מהמינוס
ברק ביתן - הדרך להצלחה כלכלית
מרצה, יועץ ומאמן משפחות ובעלי עסקים בדרך להצלחה הכלכלית שלהם.

אפילו פלוס של שקל אחד בחשבון יביא אתכם למעגל העושר, ואילו מינוס של שקל אחד ימקם אתכם במעגל העוני. אל תמעיטו בפערים הללו, האיזון הוא הבסיס לתחילת היציבות הכלכלית. 

להיות ב"מינוס" זה אומר להוציא כסף יותר ממה שיש לכם בבנק, זוהי ממש הלוואה לכל דבר ובריבית גבוהה מאוד. מי שנמצא במינוס לרוב מתקשה לצאת ממנו, אך גם לא תמיד מבין שמדובר בחוב שצריך להחזיר. הוא מתרגל להשתמש לצרכיו בכסף שאינו שלו ויהיה חייב להשיבו – ובריבית דריבית! 

איך יוצאים ממינוס? 

כדי לצאת מהמינוס עליכם לצמצם את ההוצאות שלכם ולבחון האם ניתן להגדיל הכנסות. אבל, הכי חשוב: לצאת מהמינוס באמת זה בעצם לדאוג שלא תיכנסו שוב למינוס. הכינו לעצמכם תקציב מאוזן, כך שתוכלו לשלם את ההוצאות החודשיות ולא לחרוג מרמת ההכנסות שלכם. זה יאפשר לכם לנשום לרווחה. 

אז איך עושים את זה? איך עוברים את הגלים הללו בצורה טובה? איך מגיעים לפיקים בשנה שבהם ההוצאות אדירות, איך מגיעים אליהם אליהם עם כסף בבנק, ועוד נשארים אחריהם עם כסף? זה בכלל אפשרי? אז נראה שכן. הנה לכם עשרה כלים לניהול כלכלי חכם של החשבון המשפחתי שלכם.

לפני שנתחיל, מספר נתונים לא פשוטים על ה"מינוס" בישראל: הידעתם? 

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (12.2018) קרוב  למחצית ממשקי הבית בישראל (46%) היו לפחות חודש במינוס, וכ- 4,000,000 משקי בית וכשליש ממשקי הבית בישראל נמצאים במצב של מינוס תמידי. 

מפחיד יותר לדעת שכשני שלישים מלוקחי המשכנתא נמצאים באוברדראפט, שזה מצב מסוכן מאוד כיוון שאי תשלום המשכנתא לבנק עלול לגרום לו במקרים קיצוניים אף לגבות את חובו על ידי מכירת הבית. 

משפחה הנמצאת במינוס תמידי של 10,000 ₪ לדוגמא, תשלם בטווח של 40 שנה קרוב ל100,000 ₪, ורוב הישראלים שנמצאים במשיכת יתר, היא עומדת על קרוב יותר ל20,000 ₪, דהיינו המשפחות הללו משלמות קרוב ל200,000 ₪ לבנק, כאשר אותו סכום יכל לשמש אותם ללימודים אקדמאיים או השקעות והעלאת רמת החיים.

על פי שאלונים שנעשו, 72% מהזוגות המתגרשים העידו שהסיבה לגירושין הייתה קשורה לדיאלוג סביב כסף, לחץ ומתח  שנובעים מהאוברדראפט.

המצב הולך ומחמיר, הציבור בישראל הכפיל את האוברדראפט ולקח כפול הלוואות בעשר האחרון מבעשור הקודם, מדובר בעלייה מ100 מיליארד ₪ ל194 מיליארד ₪. 

כיוון שהריבית אפסית, נראה שהיא תעלה בשנים הקרובות, כפי שעלתה בשנה החולפת, עלייה זו עשויה להכביד עוד יותר על  המשפחות בישראל הן בהלוואות והן בהחזר המשכנתאות.

אפילו פלוס של שקל אחד בחשבון יביא אתכם למעגל העושר, ואילו מינוס של שקל אחד ימקם אתכם במעגל העוני. אל תמעיטו בפערים הללו, האיזון הוא הבסיס לתחילת היציבות הכלכלית. 

עשרה מהלכים ליציאה מהמינוס

  1.  נקודת ההתחלה – הסוד של הפלוס שקל אחד

אפילו פלוס של שקל אחד בחשבון יביא אתכם למעגל העושר, ואילו מינוס של שקל אחד ימקם אתכם במעגל העוני. גם פער שלילי של 1000 ₪ בין ההכנסות להוצאות שנראה למשפחה כמינוס קטן של 2000 ₪ בכל חודש – יביא את המשפחה תוך שנה למינוס של 12,000 ₪  שזה -60,000 ₪ ב5 שנים. לעומת זאת, פער חיובי של 1000 ₪ בכל  חודש יביא לכיוון ההפוך, של 12,000 ₪ בשנה ו 60,000 ₪ ב5 שנים. וזה עוד מבלי להתחשב בריבית ובריבית דריבית. 

אל תמעיטו בפערים הללו, האיזון הוא הבסיס לתחילת היציבות הכלכלית. 

פעמים רבות, פקיד הבנק יתקשר ויציע לנו הלוואה לשנה או אפילו  לשנתיים דהיינו 12-24 תשלומים, וכך יתווסף להוצאה החזר הלוואה חודשי של מעט יותר מ500 ₪ וכך הפער בין ההוצאות להכנסות יגדל ל1500 ₪. (ה1,000 הקבועים שלנו בתוספת החזר החוב).

כיוון שלא הצלחנו קודם לסגור פער של 1,000 ₪ אזי כעת הפער  הוא 1,500  ₪ מידי חודש שיצטברו לחוב של קרוב ל 20 אלף שקל נוספים (12*1500 פלוס ריבית), כשעודנו משלמים את ההלוואה הקודמת. ההחזר החודשי להלוואה הנוספת ל24 חודש יגיע לכמעט 1000 ש"ח, וביחד עם ההלוואה הראשונה ההחזר החודשי להלוואות יעלה ל1500 ש"ח והפער בין ההוצאות להכנסות יגדל לכמעט 2,500 ש"ח בחודש. 

כך אנו נכנסים למעגל העוני של הגדלת ההלוואות, והשכר הנטו שלנו יקטן עוד ועוד בשל החזרי החובות התופחים כדי להשיב בכל פעם הלוואה גדולה יותר. 

אז מה עושים? 

2. השפעות זרות בקבלת החלטות כלכליות.

המינוס הוא רק תסמין להתנהלות הכלכלית שלנו, אנו מבינים שהמינוס נובע מההתנהלות שלנו, ששורשיה הם בתרבות שאנו מכירים וביכולת שלנו להציב גבולות. ישנם גורמים רבים המשפיעים על ההחלטות הכלכליות:

עולם של שפע ופרסומים – החברות משקיעות הון רב בכדי לגרום לנו לקנות יותר, תרבות השפע, הצבעים, הריחות ואין סוף פיתויים עוטפים אותנו בבואנו לקנות. כל מודעה, שלט או אפילו התאורה בסופר, חושבה ותוכננה כיצד "לדחוף" לנו מוצרים, המוזיקה והעדר השעונים ממרחבי הקניות שלנו  מתוכננים כדי לגרום לנו לאבד את תחושת הזמן בקניות. 

הרגלים מהמשפחה ממנה באנו – גורם נוסף הוא ההרגל מהמשפחה ממנה באנו, יחס לכסף של "לחיות  את הרגע" וכו', למשל. אצל משפחות רבות אם לא מוציאם אלפי שקלים בקניות והמקרר לא "מפוצץ", או אם לא מעמיסים על השולחן בכל ארוחה מלא אוכל "כמו שצריך", זה נתפס כאילו אין מה לאכול חלילה, מה גם שפעמים רבות גם הרבה מהאוכל נזרק. 

אני אישית ייעצתי לזוג שסיפרו לי שרק עלות היין על השולחן בהם אירחו בני הזוג חברים בביתם, הגיעה לקרוב למאות ואלפי שקלים בכל שבת, ליין בלבד. 

התנהגות ומוסכמות חברתיות – דוגמא אחרת, יש משפחות שבהם יש נושאים שפתאום בהם "לא עושים חשבון", למשל מתנות, כל אירוע ולכל ילד רוכשים מתנות יקרות, או בכל חג חייבים ממש לקנות סט בגדים שלם לכל אחד מבני  המשפחה, או שכל יום הולדת חייב לעלות אלפי שקלים. 

כסף קל – כל ההשפעות הסביבתיות הללו מתעצמות עוד יותר כאשר הם מתחברות עם הזמינות של הכסף שלנו היום, כרטיס האשראי, האפליקציות למיניהן, פריסת התשלומים וכו'. 

3. המינוס הוא איתות לבעיה שורשית יותר.

רמת חיים. השקיעו באיכות חיים, ורמת החיים תעלה. רוברט קיוסאקי בספרו 'אבא עשיר אבא עני' (ספר יסוד להבנת העולם הכלכלי!) – מספר איך גם בתקופה שבה הצליח להרוויח מנדל"ן, ידע לרסן את עצמו ולהשתמש ברכב שתאם באותה העת את רמת ההכנסה שלו ולא השתולל עם רכב פאר. זהו אחד מהסודות של העשירים, לדעת להתנהל לפי יכולתך, לדעת להציב גבולות לצריכה שלך (וכמובן להשקיע את הכסף בנכסים ולא בצריכה אך על זה כבר נדבר בהמשך). משפחה שתנסה להתמודד עם המינוס לפני שהגיעה להפנמה של התנהלות כלכלית נכונה, לפי רמת ההכנסות שלה, תמצא את עצמה במוקדם או במאוחר באותו מצב אם לא בבור גדול יותר כפי שהסברנו קודם. אז איך מתחילים? 

העלאת רמת החיים שלא לפי רמת ההכנסות שלכם, בין אם על ידי משיכת יתר או שימושי אשראי אחרים לצרכים שוטפים מביאה משפחות לחריגה בחשבון ולהוצאות גבוהות מהכנסות. מצב שכזה יגרום לפעולה הפוכה, שתביא אתכם בהמשך לירידה של כ20 % ברמת החיים ולירידה בעשירונים, וזאת בשל הימצאותכם ב"מעגל העוני". זכרו – העוגה מוגבלת! לא ניתן לקנות הכל ולצרוך הכל!

לעומת זאת, אם תשתמשו בכסף לערכים בהם אתם מאמינים יותר,  ותמעיטו בהוצאות עבור הערכים שפחות בחשיבות אצלכם, כך תוכלו להגיע לאיזון כלכלי, ואט אט רמת החיים גם תעלה. 

הקפידו על צרכנות נבונה. איך עושים זאת? 

שימו לב להבדל בין צורך לרצוןמשפחות שיודעות לנהל תקציב, יודעות להבחין בין רצון לצורך. מה הכוונה? אני צריך לאכול, אך אני יכול לבחור / לרצות מה לאכול כדי לשבוע. למשל, כריך יעלה לי שקלים בודדים, ארוחה בדוכני המזון המהיר תעלה כמה עשרות שקלים. דוגמא נוספת, אני צריך להגיע לעבודה ואני יכול לרצות לעשות זאת באמצעות אופניים/ קארפול/ אוטובוס או רכב פרטי שסביר שיעלה יקר יותר. 

מצרכים ומוצרים – השתדלו לבסס את מזונכם בעיקר על מצרכים ופחות על מוצרים. מהם  מצרכים ומהם מוצרים? מצרך – אותו אנו צריכים. מצרכים אלו אותם דברים שנמצאים משקיות פחות מרשרשות, אנו צריכים אותם, חלב, ביצים, לחם, קמח, סוכר וכו', כיוון שאנו צריכים אותם ונקנה בכל מקרה – אז החברות פחות ישקיעו בנראות ורעש שעושה העטיפה, לרוב גם פחות ינפחו את השקית. מוצר – זהו מוצר מוכן, לרוב יגיע בשקית/ כלי מרשרש ומנופח ובשיטת הPUSH החברה מנסה לדחוף לנו אותו, ולגרום לו להפוך מעולם הצרכים שלנו, על ידי השפעה על הרצון שלנו. אלו נפחו את התשלום על הקנייה שלנו בקפיצות גבוהות. ובדרך כלל יספיקו לזמן קצר יותר.

מזומן – לאיפה נעלמו ה200 ₪? מאות ואלפי שקלים בחודש נוזלים לנו מהכיסים בצורת מזומן. בקרב משפחות שליוויתי, בין 10-20% מההוצאות לא היו מוסברות. שימו לב למזומן. 

מזון וביגוד – לא רק קוקה קולה וLevi's. החברות הגדולות משקיעות המון כסף ומחשבה כדי לגרום לנו לקנות דווקא את המותג שלהן, אך לא פעם המתחרים הזולים נמצאים כטעימים וטובים לא פחות. נסו אותם.

4. התאמת התקציב לערכים החשובים לי.

הכינו רשימה של כלל ההוצאות, וסמנו את ההוצאות שחשובות יותר בעיניכם ומשקפות יותר את עולם הערכים שלכם, ממילא, אלו שלא בחרתם, הם הוצאות שבהם תוכלו לצמצם כי אינם מחזקים אתכם וצמצום בהם לא יקשה על חייכם כמו צמצום בהוצאות שתואמות את  הערכים שלכם, או מה בעצם חשוב לכם בחיים. 

התקציב הוא המנוע של כל התהליך הזה ולכן חשוב מאוד להשקיע בו מחשבה ומאמץ עד שנגיע לפלוס של שקל אחד, לדוגמא אם ההכנסות  הן X ₪, אז ההוצאות בתקציב חייבות להיות לפחות 1 פחות X. אם קשה לכם לבדוק את עצמכם באופן חודשי, אני ממליץ לכם לקחת את התקציב החודשי שקבעתם ולהשתמש בו ברזולוציה שבועית, דהיינו לחלק אותו לתקציב שבועי (ליתר דיוק ל4.3 – שזה בערך מספר השבועות בשנה לחלק למספר החודשים). 

מהשכר נטו אני ממליץ להפריש 10% לחסכונות או לעת עתה לסגירת המינוס ובהמשך לחיסכון, ועוד 3% לאירועים לא מתוכננים, כך שכאשר תגיע "מכה", קרי הוצאה בלתי צפויה, היא תהיה רכה יותר ונוכל להתמודד איתה בקלות רבה יותר. 

בתקציב ניקח בחשבון את כל ההוצאות המשפחתיות, כולל החגים, ביטוחים, תיקוני רכב ממוצעים וכד' כך שנחסוך לקראתם ולא נסחב אותם בתור חוב. 

 5. הגשימו את החלום-זה מתחיל בשינוי תרבות

ניסיתם פעם לשנות הרגל מסוים? נניח, לכתוב ביד שמאל, או לעמוד זקוף יותר, או אולי להחליט להתעסק פחות עם הנייד כדי לפנות זמן חשוב ויקר ליקיריכם? אם כן, אז וודאי אתם יודעים שלשנות הרגלים לוקח זמן, וכדאי לבוא מוכנים לכך ולהתמיד בשינוי למשך תקופה מסוימת. הניסיון מראה שיש צורך בלפחות 4 חודשים, כדי שהשינוי יהפוך להרגל. 

הסוד להצלחה – הגשמת החלום.

וודאי אתם שואלים את עצמכם, אם כך, זה מאוד קשה, איך נצליח בזה בכלל? איך אפשר לעבור את התקופה הזו של הצמצום? מטפסי הרים מרימים מידי פעם את עיניהם לפסגה, כשקשה. הם מבינים שהטיפוס ייקח זמן, זה תהליך, אך מידי פעם הם עוצרים את מלאכת הטיפוס, נושמים עמוק ומביטים אל על והנה היא שם, הפסגה, אותו יעד נכסף ממלא אותם בתקווה וברצון להמשיך בדרך. 

חשוב לזכור שאנו נמצאים במעגל של מינוס שהולך וחוזר, וכדי להתרומם מעליו, עלינו לקחת אויר ולתת לגל לעבור. אט אט הגלים יהפכו קטנים יותר ויותר, כי צמצמנו את ההוצאות השוטפות שמעמיסות על החשבון, כך שההלוואות והחיוב באשראי הולך וקטן – ומאפשר לנו עוד ועוד כסף כדי לחיות ולצאת לבלות. זו תהיה משימה קשה לדעת ש"אין מצב, לא יוצאים לחופשה במלון", יהיה קל הרבה יותר לשמוע "השנה לא נוכל לצאת לחופשה במלון, אך בשנה הבאה נוכל". אם כך, אז מרגיע לדעת שהעניין בהחלט אפשרי.

6. הגדילו הכנסות 

בהליך ההבראה כדי להקטין את הלחץ על הקטנת ההוצאות, או כדי לזרז את הליך ההבראה, ננסה גם להגדיל הכנסות, אפילו לזמן מוגבל. בקשת העלאה – אז מה מונע ממך לקבל משכורת גבוהה יותר? אולי בגלל שבדיוק קיבלת העלאה, ואולי השכר שלך קבוע לפי מדרגות וכו' ואז זה קצת מורכב. אך לעיתים זהו רק הפחד מ"מה הבוס יחשוב עלי או יענה לי" אם מדובר רק בפחד שכזה, זכרו שגם הבוס הוא בן אדם, נסו, מקסימום לא הצלחת. אבל אולי הבוס יסכים? מה הוא כבר יגיד לכם? כן/לא. 50% שיסכים ו50% שלא יסכים. אם הייתי אומר לכם שיש לכם סיכוי של %/5 לזכות בלוטו ב0-2000 ש"ח אם רק תבקשו, לא הייתם מנסים?

עיבוי המשרה – אם אין אפשרות להעלאה במשכורת, חישבו על דרכים לתת שעות נוספות, או תפקידים נוספים בחברה, לעיתים ישנם באותו מקצוע שמגדילים את השכר בעשרות אחוזים. למשל אצל עובדי הוראה, מורים יכולים לקחת על עצמם תפקיד נוסף של העברת סדנאות אחרי הצהריים/ בשעות כאלו ואחרות ביום, בדיקת בגרויות, רכזות  מקצוע, רכז חברתי וכו' וכך להגדיל את השכר המשולם לו.

הכנסה נוספת – עידן האינטרנט פותח בפנינו אין-ספור של אפשרויות לעבודה מהבית, ניתן לקבל המלצות מחברים שעושים את זה או חפשו בגוגל ובפייסבוק בטוח תמצאו משהו אחד או שניים שעשויים להתאים לכם.  

7. שיפור במצב ההוצאות הקבועות 

אתם רוצים לשפר את מצבכם הכלכלי, לשם כך עליכם לעשות שינויים ולהשקיע מעט זמן בבדיקת כלל ההוצאות שלכם, כגון מנויים, חוגים, וכל מיני הוראות קבע שמעמיסות על חשבון הבנק וזוללות את ההכנסות שלכם. לא פעם תגלו מנוי שכלל אינו ברשותכם יותר ורק ממשיכים לגבותו, או שאתם מנויים בתכנית יקרה מידי וניתן להוזילה על ידי השוואת מחירים או משא ומתן עם החברות, המהפכה בשוק הסלולר למשל, חיזקה את כוחו של הצרכן, ותמיד ניתן בקלות לעבור חברה. 

לא פעם נבחן גם את מצב המשכנתא, ונעזר ביועץ משכנתא לבדוק האם ניתן או כדאי למחזר את המשכנתא. 

8. פריסת הלוואות

אם כל הפעולות שנקטנו עד כה לא הביאו אתכם לאיזון כלכלי, כפעולה אחרונה והכי פחות מומלצת- אנו ננסה לפרוס את ההלוואות. באופן מפתיע, לא נבחר את ההלוואות עם הריבית הגבוהה יותר, אלא דווקא את אלו המעמיסות על ההחזר החודשי הכי הרבה, ולפרוס אותן על פני תקופה ארוכה יותר, כך שיתאים ליכולת ההחזר שלנו. רצוי לא לסגור מינוס או הלוואות בעזרת חסכונות, כי אם תקשו בהמשך בהליך ההבראה או שלא תצליחו להטמיע את שינוי ההרגלים או שחלילה יקרה מקרה לא מתוכנן שיאלץ אתכם לקחת הלוואה, אתם עשויים למצוא את עצמכם עדיין עם חובות אך ללא החסכונות. 

9. נכס – חלום קטן למציאות גדולה 

העתיד של כולנו לפחות בכל הקשור לפנסיה שלנו, לוט בערפל. תוחלת החיים עולה ולכן הקצבה החודשית שנקבל בפנסיה לא ידועה באמת, המציאות משתנה ואנחנו צריכים לדאוג לעצמנו בעוד X שנים, שאז כבר נתקשה בהגדלת הכנסות וההוצאות הרפואיות רק יגדלו. נכס מניב, דירה להשקעה, משהו שיניב לנו הכנסה פסיבית מידי חודש עכשיו או בעתיד זו בהחלט רגל נוספת להישען עליה בכדי ליצור ביטחון כלכלי. 

10. האמינו בעצמכם!

הוקירו את עצמכם ואת בן הזוג על כל התקדמות אפילו קטנה, האמינו בעצמכם, חישבו בגדול, אתם יכולים לעשות זאת, בהתחלה זה יותר קשה, אך זה הולך ונהיה קל יותר עם הזמן. אז זהו זה, צאו לדרך ובהצלחה!

 

לסיכום, לצאת מהמינוס זה לא חלום רחוק ובהחלט אפשרי. 

עלינו להאמין, להשתדל ולהיכנס למיינדסט הנכון, לקבל על עצמנו להצליח בתהליך הזה, כך נשיג את היעד, ונוכל גם להעלות בהמשך את רמת החיים. בהצלחה חברים! 

אשמח מאוד לתגובותיכם, להערות ושאלות במייל או בפייסבוק. 

באהבה רבה,
ברק ביתן – אימון וייעוץ לניהול כלכלת משפחה

המדריך ליציאה מהמינוס
ברק ביתן
מאמן ויועץ לכלכלת המשפחה
ברק ביתן - הדרך להצלחה כלכלית
מרצה, יועץ ומאמן משפחות ובעלי עסקים בדרך להצלחה הכלכלית שלהם.

28/08/2022

לשיתוף הכתבה

חוות דעת

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

עסקים

IDUpYCY0WhHnsRTABhw5H9SKoDWEnjpftApbCABi
אטרקציה חדשה בעמק שילה! מתחם גדול ויפיפה השוכן בתחילת נחל שילה. בשדה תוכלו לקטוף בעצמכם ולאכול בלי הגבלה!
שילה

קופונים

2455
הפעלות ילדים ונוער, מבחר גדול של מתקנים מתנפחים והפעלות לכל הגילאים. ג'ימבורי ונופש פעיל, מתקני מים,
כפר תפוח

קופונים

תמונה חלופית לעסקים
בישוב יקיר (קרוב אליך) קיים מפעל ליצור שלטים הנותן שרות לכל יו"ש
יקיר

קופונים

תמונה חלופית לעסקים
חוות הר סיני הינה חווה חקלאית אורגנית השוכנת בדרום הר חברון. בחווה ישנו עדר כבשים לבשר, עיזים לחלב וטחנת קמח המונעת על ידי אבני ריחיים
סוסיא

קופונים

1104
חברת מתן פתרונות חימום מתמחה בהקמת מערכות חימום תת רצפתיות ויישום פתרונות חימום מים והסקה על ידי שימוש בטכנולוגית חימום ייחודית –משאבות חום.
עלי

קופונים

aSSRjvbaLLhAtX8x93dnb6oYnmOQz4pqcnMqRGe2

נעה מיכאלי

חברת FOREVER היא היצרן הגדול ביותר בעולם של מוצרים המבוססים על ג'ל אלוורה טהור עם שליטה בכ- 90% מהשוק העולמי!
מעלה מכמש

קופונים

לכל העסקים

מאמרים

בתוך העומס החגיגי של ימים אלו, הקדישה לנו ציפי עופרי, תושבת קרני שומרון ובעלת חנות בגדי הילדים המצליחה ״ביגודים״, כמה דקות מזמנה.על הקמת החנות, היתרונות בהקמת עסק ביו״ש וכמובן – על הקולקציה המיוחדת שמחכה לנו בחנויות לקראת החג. ולסיום: טיפ לאמהות לחוצות שמחפשות בגדים לכל הילדים.
ביגודים (מאמר מערכת)
אם אתה מרגיש, שאם נכשלת – זו ה-הוכחה שממש אין לך סיכוי…ידידי, זה נקרא: דפוס חשיבה מקובע!ניתן להתגבר על זה ולצאת מהתקיעות המחשבתית! – ולצאת לדרך חדשה!
עדיאל שרעבי
היא עקבה אחרי במשך שנים היא רצתה בכל מאודה להרגיש טוב עם הגוף, עם המראה , עם הבריאות שלה אבל הקורונה דחתה את החלום שלה….
מירב מישלוב
זוהי הוצאה עצומה אשר לשמה אנו מגייסים את כל המשאבים הכלכליים שלנו בכדי ליצור לנו את התא המשפחתי המושלם.
משה לוי
אין מורה בישראל שלא שמע את המשפט "הוא ילד מה זה רגיש תטפל בו בכפפות של משי". האם ההגדרה נכונה?האם היא מועילה? ואיך נכון לנהוג?
צביקה מור
הרפואה הסינית אינה מטפלת ב"עודף משקל" כשלעצמו, אלא במצב האנרגטי המונח ביסוד התופעה והמוביל למשקל העודף
ארלה בר-דוד
מחפשים היכן לטייל בחול המועד? יש רק יומיים ורוצים להספיק הכל? במיוחד בשבילכם, הכנו מקבץ עם מיטב הבילויים ביש״ע! לכם נשאר רק לבחור.. תהנו.
חן לילינטל
אם רק הייתי ממשיכה…מה שקביעות עושה לנו לחיים
מירב מישלוב
copuns

המדריך ליציאה מהמינוס

המדריך ליציאה מהמינוס

תוקף:
עד גמר המלאי

יש להציג את הקופון לבית העסק

ברוך הבא

יצירת קשר עם דפי כתום

נשמח לשמוע מכם!
אתם מוזמנים להשאיר לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

נשמח לשמוע מכם!
אתם מוזמנים
להשאיר לנו הודעה
ונחזור אליכם בהקדם

כבשה יושבת

058-400-5801    |    [email protected]

058-400-5801    |    [email protected]    |

בחירת מסלול עסק

שימו את העסק שלכם על מפת ההתישבות.
אל תישארו מעבר לקו הירוק!

כבשה יושבת

מה טובו אוהליך

חינם!
לכל החיים
הכי נמכר!
רקע תחתון לדגלון

קראוון

₪149
+ מע״מ
בחודש

ישוב קבע

₪349
+ מע״מ
בחודש

וילת פאר

₪849
+ מע״מ
בחודש

הוספת עסק |

מסלול קראוון

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

הוספת עסק |

מסלול קבע

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

הוספת עסק |

מסלול וילה

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

נשלח!

בחירת לוח פירסום

כבשה יושבת

פרסום מודעות חינם
מה שעליך לעשות זה לבחור קטגוריה: נדל"ן, דרושים, רכב ,יד שנייה
להגיש את הטופס המבוקש, ולחייך
אנחנו נדאג לך

פרסום מודעות חינם מה שעליך לעשות זה לבחור קטגוריה: נדל"ן, דרושים, רכב,יד שנייה. להגיש את הטופס המבוקש, ולחייך!
אנחנו נדאג לך