יצאנו לדרך
בגרסת בטא
התגובות שלכם
חשובות לנו

תרגילי מוח בכיתה

בס''ד
 

תרגילי מוח® בכיתה
שרה שיש
מרפאה בעיסוק, מסמיכה מנחים לשיטת תרגילי מוח®

  
 
''התנועה היא השער ללמידה'' כך מצהיר מייסד שיטת ''תרגילי מוח®'' פול דניסון, דוקטור לחינוך, שפתח בקליפורניה בשנות ה80 רשת של מרכזי למידה להקניית קריאה וכתיבה לילדים עם אתגרי למידה. מאז הופצה  הבשורה בכתשעים מדינות בעולם והכלים שהוא פיתח עוזרים לילדים, מבוגרים וקשישים בתחומים מגוונים כמו חינוך, גיל הזהב, עסקים, ספורט, ניהול מצבי לחץ ,התפתחות אישית וכולי...
שמי שרה שיש. בתור מרפאה בעיסוק אני הוקסמתי מהשימוש בתנועה ובגוף כאמצעי להשגת ''אינטגרציה מוחית'' כלומר שילוב של כל היכולות הקוגניטיביות והרגשיות בצורה זורמת, יעילה ובהנאה! מתחילת שנות האלפיים אני מנחה אישית ומלמדת את השיטה, ועדה לשינויים רבים בחיי מבוגרים כילדים. במסגרת המאמצים שלי להביא את הכלים העצמתים האלה למודעות שמחתי לשוחח עם יעלה פנירי, מורה לכיתה א שמשתמשת ב''תרגילי מוח®'' בכיתתה מידי יום.

אני פוגשת את יעלה , יומיים לפני תחילת השנה, בכיתתה בבית ספר אפרתה בירושלים. הימים הם ימי הערכות ותוך כדי שאנחנו משוחחות, יעלה לא מפסיקה לרגע לגזור,להדביק ולהכין שלטים לתלמידים הנרגשים של כיתה א, שעומדים להתחיל איתה את מסלול בית הספר. יעלה עובדת כמורה כ13 שנה ומלווה את תלמידיה מכיתה א עד סוף כיתה ב. מהיום הראשון הילדים לומדים לבצע תרגילי מוח®- תנועות ידידותיות ומהנות לשיפור תפקודים מוחיים.
''אני משתמשת בתרגילי מוח® 13 שנה כמורה לכיתות א ב, ולפני כן 5 שנים בתור גננת.'' מספרת יעלה, ''כשהתחלתי את דרכי וראיתי את הילדים עם קשיים, לא ידעתי מה לעשות כדי לעזור להם! כשהיה בעיה עם ילד, הפרוצדורה הייתה להזמין פסיכולוג...הוא בא צופה בילד ואמור לקבוע  פגישות...לצערי זה לא קרה! הוא בא לצפות בילד וכבר הילד הספיק לעלות לכיתה א ולא קיבל זימון!...או שמערך המפגשים היה קצר ולא נתן מענה לצורך של הילד. כך לפחות במשך 3 שנים הסתובבתי עם תסכול...הרגשתי שרק חסר לי קצת כלים ואפשר לפתור את הבעיה! אני צריכה משהו מיידי שיהיה לי ביד, שבו במקום אני אדע מה לעשות עם הקושי של הילד. וחיפשתי עד שמצאתי את תרגילי מוח®.!  מאז כשילד מתקשה לקלוט אות למשל, אני עושה איתו ''שמיניות'' ו''שישייה זריזה'' ומראה לו לחזור על זה בבית... וברוך ה' יש לי כלי שמאפשר לפתור בעיות לפני שהם הופכים להיות בעיות גדולות!
ילדים שלא קולטים, זה יכול להיות בגלל חוסר תאום עין יד או גבולות של הגוף לא ברורים... תרגילי מוח® מכוונים לעזור להם לפתור את הבעיה.''
בכיתה של יעלה הילדים עושים תרגילים פעם ביום אחרי התפילה למשך רבע שעה בערך. בהדרגה, הם לומדים את כל 26 התרגילים שנלמדים בקורס הבסיסי ויכולים לבצע אותם באופן עצמאי  עם מוזיקה...כל חלק של המוזיקה מזכיר להם את התרגיל הבא.
''אני מאמינה שהמוח שלנו אמור לעבוד בקלות אבל בגלל כל מיני לחצים זה משתבש. הכלים האלה ''מכריחים'' את המוח לעבוד נכון וזה מחזיר את הבן אדם למסלולֱ!''
הרעיון של שיטת תרגילי מוח® הוא שלמידה אמורה להיות דבר טבעי ומהנה. כך מתפתחים תינוקות. הם עוברים שלבים רבים בצורה טבעית ומהנה, כשכל ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית מבוססת על התפתחות התנועה.
-          איך בפועל זה מתבצע כל בוקר?
 ''2 ילדים עומדים לפני הכיתה, הם התורנים להדגים את התנועות לפני כולם. הם מאוד אוהבים את זה ...ולא מוכנים בשום אופן לוותר על התור שלהם!   36 ילדים בכיתה ... וכולם עושים ביחד..!  זה מדהים לראות איך הם משתפים פעולה !''

 

שלום כיתה א
 ילדים בכיתה א צריכים המון עבודה של היכרות כי הם באים מגנים שונים. ''בהתחלה הם מנותקים, הם בכלל לא איתך! איך נכנסים, איך יושבים ,איך מדברים, איך מגיבים, הוא לא חבר שלי, אני לא מכיר אותו בכלל... הם לא יודעים איך להתמזג אחד עם השני!  ואז, על היום הראשון הם לומדים תרגיל מוח אחד- אני מכניסה תרגיל הבא רק כשאני רואה שרוב הכיתה שולטת בתרגיל הראשון שנלמד... ואני רואה שהתנועות משרות בכיתה אווירה זורמת יותר''
כשחוזרים מההפסקה תוססים ונרגשים, יושבים ב''אחיזה משולבת®'': בסיכול רגליים ושילוב ידיים, לשון בחיך,יעלה מנחה אותם בקול שקט להתרכז פנימה:'' אנחנו כבר לא בחצר... אנחנו בכיתה... לשים לב איפה אנחנו נמצאים ...יש לכם תפקיד של תלמידים, לי יש תפקיד של מורה...''וכך לאט לאט היא מכניסה אותם למוכנות ללמוד, להתנהלות שקטה, ''וברוך ה', עם סיעתא דשמיא הם נכנסים לאווירה של לימוד...מניחים אצבעות ב''נקודות החיוביות®'' במצח, כל אחד בוחר  במה הוא רוצה להתחזק היום ועל זה הוא חושב, אני מכוונת ונותנת רעיונות וכל ילד מדמיין כאילו  כבר השיג את זה...איך הוא ירגיש,מה הוא יחשוב...''

  הרגלים
 בכיתה א יעלה מקדישה חודשיים ראשונים להקניית הרגלים:
''  כיתה א מבחינתי זה להתחיל דרך חדשה ,ולכן חודשיים מוקדשים להרגלי למידה והתנהגות תוך כדי הקנית תרגילי מוח®. אחר כך יש עם מי לעבוד שנה שלמה...שנתיים בעצם...  והלמידה מקסימאלית.''
-תני לנו דוגמה של הרגלים שחשוב לך ללמד את הילדים על ההתחלה.
''למשל כשאני מגיעה לכיתה, יש כלל: ברגע שיש צלצול הילדים נכנסים ומתיישבים במקום, הם יכולים להמשיך לדבר...אך כשאני מגיעה...שקט... מתחילים ...
אם יש ילדים שעדיין לא זכרו את הכלל ולא רואים שהגעתי, אחרים רומזים להם וכולם מתיישבים ומשתתקים. כשאני נכנסת הם יודעים בדיוק מה לעשות...
עוד כלל שלומדים מההתחלה: אצלי השולחנות תמיד ריקים בין שיעור לשיעור, לא משאירים ציוד מהשיעור הקודם...סוף שיעור אף אחד לא יוצא לפני שכל הציוד בילקוט...שיעור חדש מוציאים את מה שצריך...הכל מסודר, מאורגן, מתוקתק...וזה כייף  לילדים, אני חושבת שזה הרבה יותר נעים להם כשיש להם גבולות ברורים וידע מה לעשות בכל שלב! ''
 
-ובמה תרגילי מוח®עוזרים לך לתת את הגבולות האלה?
 
''תרגילי מוח®מאפשרים פניות, יכולת ריכוז והקשבה. זה מאפשר לקלוט את מה שאני דורשת מהם ולכן זה גם מאפשר לדבר איתם ברמה גבוהה יותר, ולהם יש יכולות יישום יותר גבוהות..  אני רואה פשוט שזה קורה, זה לא שאני מפעילה סמכות ואני לעולם לא מרימה את הקול... אני פשוט רואה שהם בשלים. הכל טבעי ... פעם מישהי שאלה אותי: תגידי את לא התבלבלת? את מדברת איתם כאילו הם באוניברסיטה! אמרתי נראה לי שאת התבלבלת! הם מבינים טוב מאוד את מה שאני דורשת מהם! עובדה! הם מגיעים לתפקוד נכון בעזרת התרגילים!
לכן יחד עם תרגילי מוח®, יש מטרות מקסימאליות לכיתה שלי...
אני מאמינה ורואה שבעזרת התרגילים ניתן להשיג יותר...''

ערכים
ולכן זה מאפשר ליעלה מהר מאוד לעבוד איתם על לקיחת אחריות, עצמאות, משמעת, דרך ארץ, כבוד לזולת וכולי...
''חשוב להביא את הילד לקחת אחריות ולהיות מודע לאופן התנהלותו ...את זה לומדים מגיל אפס! הם חייבים להבין מה החלק שלהם במעשה שלהם, בהתנהלות שלהם, ושהם יכולים לעזור לעצמם...אני מדברת עם ילדים בכיתה א על אדם כצלם אלוקים, ועל בחירה חופשית...והם מאוד מבינים!''
יעלה לקחה את החוברת של הרב דן בארי ''צעד ראשון בתורה'' ויישמה אותה הלכה למעשה: איך אנחנו מתפתחים, הבנת הרצף ההיסטורי, האדם נזר הבריאה...היא מביאה לילד המון כלים והדרכה איך הוא יכול להיות עצמאי, בטוח, רגוע....
'' אני עושה לפעמים שיעורי דרך ארץ, אני מסבירה את המעמד של המורה, התפקיד של הילד, למה חשוב שיהיה היררכיה, למי יש יותר ניסיון, למה זה טוב לו לכבד את המבוגר... אם מחנכים צריך להיות שם עם כל הלב!
ההשקעה היא כל הזמן ללמד לקחת אחריות, להיות עצמאי, להבין שיש לך הרבה יכולת, אפשרות לפתח כישורים ואתה לא תלוי באחרים. ככל שילד גודל עם המודעות הזאת..אנחנו מגדלים דור של אחראים! לא בעלים שעוזבים אישה עם 4 ילדים כי אין להם כוח לגדל את הילדים!''

עבודה פרטנית בתרגילי מוח®
כשיעלה התחילה לעבוד עם הילדים המתקשים באופן פרטני, השיטה נשמעה לה מעולה באופן תאורתי ויחד עם זו היא רצתה לראות תוצאות בשטח ! לכן היא לא הסכימה לגלות שהיא עובדת עם ילד עד שמסביבה שאלו :מה קרא לילד הזה! איך הוא השתנה!
וכך מפה לאוזן התחילה לטפל בילדים עם בעיות למידה והתנהגות וראתה שזה מאוד עוזר.נחסך מהרבה ילדים הכוונה לחינוך מיוחד! ''כי זה היה חסימה קטנה...מנתק קטן יכול להתפתח הרבה בעיות אם לא מטפלים בזה מיד...
גם בגן הייתה עושה את כל הפעילויות:  ''שישייה זריזה'' (רצף של 6 תרגילי מוח®) וכל התנועות כחלק מהריכוז בבוקר עם מוזיקה. לפי דרך ביצועם את התרגילים הייתה מזהה למי יהיה קשיים בלמידה! אז הייתה מתקשרת להורים ומבקשת מהם לבוא לקחת את הילד עוד חצי שעה כדי לתרגל  איתו באופן פרטני!...
''אני מזהה דרך ביצוע התרגילים איפה הילד תקוע. וזה נותן לי תמונה על הילד וברגע שאני רואה קושי אני מתחילה לעבוד איתו בשעות הפרטניות שלי, אני מוציאה ילדים ועושה איתם נגיד ''שמיניות'', ''הליכה אין סופית''... לפעמים אני מגלה שהם לא יכולים לעשות ''הצלבות''. את מראה להם וזה כאילו לא רואים, אין להם תאום יד עין וגם לא תאום של הגוף. יש ילדים שמגיעים לא בשלים, והתעקשו להעלות אותם לכיתה א. אני אומרת: חמוד תוציא את התיקייה מהילקוט...הוא מסתכל עלי כאילו מה את רוצה...בגן עשו לי את הכול! , הגעתי לפינה הכול היה מוכן...מה את רוצה ממני!..וזאת עבודה כי הם לא בשלים רגשית .איתם אני עושה המון עבודה דרך תרגילי מוח®, אני מוציאה אותם הרבה...אפילו כשהם עושים את התרגיל נכון, אני מתרגלת איתם יותר פעמים,  במטרה שיהיו יותר עצמאים.''

תוצאות
-לאחר שנה שנתיים של תרגול יומיומי מהם התוצאות? מה את רואה ומה הפידבק שאת מקבלת?
''קודם כל המורות המקצועיות  נהנות מאוד ללמד את הכיתה שלי: לא מבזבזים זמן על בעיות משמעת... יש להם הרגלים... ומצד שני הם פתוחים, מעיזים להגיד ''אני חושב כך''.    הם יודעות שמפה אנחנו רק נצמח קדימה...
דבר שני עושים כל שנה בכיתה מבחן  ממכון סאולד לאיתור מחוננים. השנה מתוך 36 תלמידים היו 10 שעברו את הציון המקסימאלי, עוד 19 היו בממוצע,7 ילדים היו עם בעיות אמיתיות .זה מעל ומעבר! בדרך כלל בכל כיתה יש 5,6 ילדים שמגיעים לציון המאקסימלי (33 נקודות), זה הבדל משמעותי עם הכיתות המקבילות. גם אני סקפטית תמיד,אני צריכה לבדוק בשטח ..אבל כל שנה זה חוזר על עצמו!''
 פידבק נוסף: בבדיקות התפתחות הרופא והאחות של בית הספר ראו הבדל משמעותי בין הכיתה של יעלה ובין הכיתות האחרות מבחינת תפקודים כמו תאום עין יד, שווי משקל וקואורדינציה. הם  שאלו אותה איך אפשר להסביר את ההבדל הזה! ההסבר היחיד...תרגילי מוח®!
'' ילד אחרי תקופה שעשה תרגילים, פתאום הוא מתנהג אחרת, הוא יותר פתוח, הוא מעיז להגיד ''אני חושב כך'', הוא מביע דעה, בעיניי זה ממש חשוב...יש ילדים שבאים עם רקע קשה כבר מכיתה א! ילד שהוא לא מאוזן, הוא גם לא מבין מה את רוצה ממנו! יש הרבה פעמים ילדים שהם לא בשלים... השינויים הם הרבה פעמים כל כך קיצוניים!... אני רואה תהליכים, אני רואה איך ילד זה נפתח יותר, פתאום הוא  מעיז לחלוק, להביע דעה, הקריאה והכתיבה משתפרים בצורה משמעותית!''
-האם את רואה שתרגילי מוח®יום יומיים משפיעים גם עליך?
''בטח!..כתיבת דוחות למשל הייתה עבורי משימה מאתגרת מאוד:לא הצלחתי להביע את מה שעובר בראשי והתאמצתי מאוד למצוא את המילים כך שאגיד את הדברים בצורה חיובית ומעודדת. התרגילים ותהליכי העבודה עזרו לי מאוד וכיום בקלות אני כותבת בצורה מדויקת כשכל המטרה שלי לקדם את הילדים.
 דבר אחר: אני לא נשחקת. הרבה פעמים שואלים אותי: תגידי לא נמאס לך? איך את לא מתעייפת ולא נשחקת? כנראה בזכות תרגילי מוח®שאני עושה בעצמי!..ברוך ה' אני לא מרגישה שחוקה! כי תוך כדי שאני עושה עם הכיתה אני מרוויחה כמובן! יש כלי להתמודד עם הבעיות ואני לא מתייאשת! אני מאוד אוהבת את העבודה שלי וזה גם שומר עלי ואני מאוד מאמינה במה שאני עושה. אני  מרגישה בזה שליחות, ורואה את התוצאות! ''

תרגילי מוח® מסייעים לפיתוח מיומנויות הנדרשות ללמידה לדוגמה:
-  ראייה ממוקדת, היקפית, דו עינית הנחוצים לקריאה שוטפת, מעבר ממיקוד למרחק למיקוד קרוב
- שיווי משקל המאותגר כל פעם שמזיזים את הראש
מיומנויות אלא נחוצות למשל במעבר בין הסתכלות על הלוח לבין כתיבה במחברת.
 
- תאום עין יד לכתיבה, גזירה ומוטוריקה עדינה
- קואורדינציה, תאום בין צידי הגוף, פיתוח צד דומיננטי, וצד מסייע העובדים בשיתוף פעולה
- חציית קו האמצע הנחוצה לקראה וכתיבה שוטפת
- יכולת להתחבר לגוף, לתחושות
- יכולת לחוש את גבולות הגוף
- התמצאות במרחב
מיומנויות אלו מסייעים לתכנון תנועה נכון הנחוץ בין היתר בזמן כתיבה.
- הקשבה
- שימת לב
- יכולת סינון גירויים שאינם נחוצים ללמידה
- רוגע ובטחון
- איזון רגשי
-יצירתיות
- יכולת הבעה ותקשורת
- עמידה באתגרים
- ניהול מצבי לחץ
- אמפטיה בין ילדים
- קירוב לבבות, תחושת ''ביחד''
''אני מקווה שיותר אנשים יכירו וידעו שיש מה לעשות! גם מורות וגם הורים בבית יכולים כל כך לעזור לילדים להתגבר על הקושי שלהם ולקדם אותם בעזרת תרגילי מוח®...'' מסכמת יעלה...ואני מצטרפת  אליה בתקווה זו...הלוואי! 


הקורס בסיסי  מאפשר ללמוד את התנועות, תהליכי עבודה מובנים לשיפור מיומנויות למידה, ידע בסיסי על תפקוד המוח ופיתוח יכולות הנחיה לתלמיד בכיתה. בסיום הקורס ניתנת תעודה מטעם הארגון הבינלאומי לתרגילי מוח-''Brain Gym International''  .
 

x עסקים קופונים TV מאמרים אודות צור קשר