מדריך עסקיםלוח אירועיםדרושיםנדל"ןיד שניהרכביםהקניון הכתוםכתום TVהוספת עסק
התחברות

התחבר / הרשם



שכחתי סיסמא
חדשות
מזג האוויר

זכויות החלש בחברה. בפרשת השבוע, פרשת משפטים

 


 

 

פרשתנו, פרשת משפטים, שמופיעה מיד לאחר מתן תורה, פותחת בדיני עבד ואמה מעם ישראל.
טמון בזה מסר גדול: בני ישראל, שזכו לצאת מבית העבדים המצרי, מחויבים לדאוג לזכויות העבדים ולחלשים בחברה.
 

 

דברי ראב"ע הקצר לפסוק הראשון בפרשתנו:

"והעיקר [שהפרשה באה ללמד] שלא יעשה אדם חמס ויכריח מי שהוא מעט ממנו ביכולת...החל מהאונס שהוא בגוף להעביד העבד... ובהמשך הפרשה הזכיר החמס בממון... ואחר כך הבתולה שיכריחנה כי היא קטנה... ואחר כך הזכיר גר תושב, כי אין עוזר לו. גם אחריו: כל אלמנה ויתום, גן העני הלוה... ואחר כל אלה, הזכיר החמס שיוכל האדם לעשות בסתר, כמו אלהים לא תקלל, כי יפחד בגלוי...".
 
ברצוני לדון, בהקשר זה, בשלוש ברכות הידועות מברכות השחר: "שלא עשני גוי... שלא עשני עבד... שלא עשני אשה". ברכות אלו גורמות לרבים מאיתנו קשיים והרהורים רבים אודות יחס התורה לעמים אחרים, לעבדים ולנשים. למה דווקא שלושת הברכות הללו נאמרים בלשון שלילי, ולא בלשון חיובי, שעשני יהודי, שעשני בן חורין, שעשני גבר?

 

נוסף לבעייה הכללית של אפליה לכאורה נגד שלושת הסוגים של אנשים הללו, ישנן בעייות לא מעטות עם הנוסח הנוכחי:
 
1. לדוגמה, איך ניתן לומר "ברוך אתה ה'... שלא עשני גוי"? הרי על הכתוב "לא תוהו בראה, לשבת יצרה", דרשו חז"ל: לא נברא העולם אלא לפריה ורביה, וכל העולם משמע. זאת אומרת, אפילו לגויים יש להקב"ה צורך בעולם!

2. ובברכת "שלא עשני עבד", איזו עבד במשמע? לא מדובר בעבד כנעני, כי הרי כבר נאמר "שלא עשני גוי". ואם כן, וודאי הכוונה לעבד עברי. אבל, אז קשה – וכי הקב"ה "עושה" את האדם לעבד? הרי כתוב בפרשת בהר, לדוגמה, "לא ימכרו ממכרת עבד".

3. וכן לגבי הברכה השלישית: שלא עשני אשה. וכי הקב"ה עושה דבר זה, והלא הוא הטביע בנבראים: איש מזריע תחילה יולדת נקבה...?

בהקשר זה, הועלו לאורך הדורות פירושים מגוונים, וקולמוסים רבים נשברו.

א.   גישה אחת סוברת שמקור נוסח הברכות אינו בדבר חז"ל כלל, אלא חז"ל שאלו ואימצו אותו מהיוונים, ששלטו בארץ ישראל באותה עת. ראיה לכך היא שהפילוסופים היוונים השתמשו ממש באותו הנוסח. תלמידי סוקרטס, הפילוסוף היווני הדגול, הודו – בכניסתם אל ביתו – על כך שנולדו בדורו של סוקרטס, ושלא נולדו ברברים (דהיינו בני עמים אחרים), עבדים או נשים, כי אחרת לא היו זוכים ללמוד בקרבתם של סוקרטס או של מורים אחרים.

 
ב.   כיוון אחר זה להסביר את הכוונה מאחורי שלושת הברכות הללו, היא שאנו מברכים על חיובנו במצוות, כאשר לגוי יש הכי פחות מצוות לקיים, ואחריו העבד (בהנחה שמדובר בעבד כנעני!), ואחריו האשה. לפי גישה זו, הברכות מבטאות את חלקנו כיהודים המחויבים בתורה ובמצוות, ואין בהן מסר של זלזול במעמדו של אף אחד אחר.
 
ג.    כיוון שלישי אפשרי ומאד מקורי, מאת הרב יש"י חסידה (בכתב העת התורני "סיני" לפני כ-30 שנה), טוען שאין כל פסול בנוסח הברכות, אבל מסיבה אחרת לחלוטין.
 
הרב חסידה מציין שכל תפילותינו שתקנו אנשי כנסת הגדולה מיוסדות על דברי הכתובים במקרא, לדוגמה: שלושת הברכות "פוקח עורים, מתיר אסורים, וזוקף כפופים" – מקורן בתהילים קמו:
"ה', פֹּקֵחַ עִוְרִים--ה', זֹקֵף כְּפוּפִים; ה', אֹהֵב צַדִּיקִים."
 
ולפי זה ניתן לומר, כי המקור של שלושת הברכות הללו הם גם בתהילים ק:ג (מזמור לתודה) – שם כתוב:

 

הוּא-עָשָׂנוּ, ולא (וְלוֹ) אֲנַחְנוּ-- עַמּוֹ, וְצֹאן מַרְעִיתוֹ... הוֹדוּ-לוֹ, בָּרְכוּ שְׁמוֹ.
באותו פסוק, המילה "ולא" הוא, כידוע, קרי וכתיב. הקרי הוא "ולו" (עם ו'), והכתיב "ולא" (עם א' בסוף).
 
אין הבדל במבטא הלשוני, אבל יש הבדל גדול מאד מבחינת המשמעות.

חסידה מצטט את ספר הבהיר, בזה הלשון:
"הוא עשנו ולא אנחנו עמו – ולאלף אנחנו, להכיר ולידע אחד האחדים המיוחד בכל שמותיו."
 
זאת אומרת, גם הקרי וגם הכתיב פירוש אחד הם, והכוונה רק לחיוב ולא לשלילה.

     

  
מובן מאליו, אם כן, שכאשר אנשי כנסת הגדולה תיקנו ברכה זו, לא שינו את הנוסח המקראי, ומסיבה טובה, כי אפשר וצריך לפרש כל אחת משלושת הברכות הללו דווקא לחיוב!
        

  • ברכת שלא עשני גוי – כמו שכתוב בפרשת יתרו (שמות יט:ו): "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש".
  • הברכה השנייה: "שלא עשני עבד" – ככתוב (ויקרא כה): "כי לי בני ישראל עבדים, עבדי הם".
  • והשלישית: "שלא עשני אשה", כדברי הכתוב (הושע ב:יח) – "תקראי אישי, ולא תקראי עוד בעלי". וכן עם ישראל משול כ"אשת נעורים" של הקב"ה בישעיהו נד:ו; ועוד הרבה במקרא.

 
"בדרך זו, יסורו כל הקושיות והתמיהות שהעלינו, והכל על מקומו יבוא בשלום ובסדר הנכון", כדברי הרב יש"י חסידה.

 



ג’קסון ושות’ עורכי דין ונוטריון


עריכת דין, שרותים נוטריוניים.שירותי תרגום ועריכה מקצועיים וזריזים בשפות העברית והאנגלית.

טלפון: 0559779643

אתר: jacksonadvocates.net
מייל: simon@jacksonadvocates.net

 
 

 



תגובות                                                                                                               | כתוב תגובה

1. כל ספר תהילים כולו סודות נפלאות. 'שלא עשני אישה' מכוון לכך שלא עשני אישה בגוף של גבר וזו היא הכוונה הטמירה. וכי למה שתהא ברכה כזו עם כל הצער שנשים מביאות לעולם, הם מביאות טוב באותה מידה. ונשים יראות שמיים מוסיפות המון ויותר מכל ששומרות על הגברים מחטוא. (מאיר, 16/2/15)






  מאמרים נוספים
 

  

 

 

אתה עולה על אוטובוס
ועולה מחבל. איך לצאת
בחיים?

מאתיאיסטית תל אביבית לרוקחת סבונים בכפר תפוח

אם לא היית משוכנעת:
ד"ר חנה קטן מתעקשת שתנוחי לאחר לידה!

להשתחרר ממגבלות בסביבה נעימה ועוטפת ~ הידרותרפיה.

סיפור המוסד המדברי ששרד שריפה ואינתיפאדה