מדריך עסקיםלוח אירועיםדרושיםנדל"ןיד שניהרכביםהקניון הכתוםכתום TVהוספת עסק
התחברות

התחבר / הרשם



שכחתי סיסמא
חדשות
מזג האוויר

חזרה לשגרה- ניתוח בעיות למידה לפי שיטת ’מוח אחד’



 יוסי גולד
 

בעיות למידה הן נושא מוכר ולא כל כך חביב. אנו מכירים בעיות למידה מסוגים שונים כגון דיסלקציה- חוסר יכולת לקרוא. דיסגרפיה- חוסר יכולת לכתוב. דיסקלקולציה- חוסר יכולת חשבונאית. בעיות קשב וריכוז- קושי בריכוז במשימה מסוימת (או כמה). היפראקטיביות- עודף פעילות מוחית-גופנית שגורם לתזזיות יתר ועוד.


כיום יש ביכולתנו לאתר בכל כתה קשיים שונים ולהצביע בנקל על  הילדים שלא מסתדרים ולא משתלבים ב"מערכת החינוכית" ילדים שלא אחת קמים אומללים בבוקר ומגיעים לעוד יום של קושי ותסכול עמוק. תסכול הנובע מעוד יום עוד שעה ואפילו עוד רגע של התמודדות מול עוד אי הצלחה, עוד כשלון עוד נפילה, עוד מתח, עוד צעקות ומריבות (וגם... עוד תסכול של המורה וההורה)
בכל כתה ישנם כמה וכמה ילדים שהם "מאתגרים" כלומר דורשים מהמורה מההורים ומהסביבה מאמץ יתר למציאת פתרונות ודרכים שונות וחדשות על מנת לקדמם ולהביא אותם למיצוי טוב יותר של יכולתם.
במערכת החינוכית הקונבנציונאלית ישנה מערכת מסועפת של שיעורי עזר, תגבורים, אבחונים, עצות והצעות, חומרים ותרופות, ובמקרים מיוחדים אף לשלבם בכיתה מקדמת/ משלבת או בית ספר לחינוך מיוחד. (אני לא בא לשפוט אלא לתאר מצב).

 

 מוח אחד היא שיטה שעובדת דרך הגוף, כלומר, דרך מנגנון משוב מהגוף אנו מאתרים את החסימה הרגשית שמונעת ממוח האדם לעבוד היטב. משחררים חסימה זו דרך עבודה עם הגוף ועל ידי כך נותנים למוח לעבוד נכון ולהצליח בלימודים ובכל נושא אחר.

המטרה במוח אחד להגיע להפעלת המוח הקדמי- המוח החושב, המוח שהוא "מותר האדם מן הבהמה" זה שדרכו אנו חושבים, מבינים, מסיקים מסקנות, מפעילים כלים, ממציאים מכונות, מדברים, קוראים, לומדים ובוחרים באמת. המוח הקדמי הוא האיבר היחיד והמיוחד ושאיפתנו היא להפעילו לאורך זמן ובכל הזמן. במצב זה הגוף רגוע ושלו לחץ הדם מאוזן ההורמונים מאוזנים והגוף והמוח מתפקדים במיטבם.

לעומת זאת יש להבין כי בשעת מתח אנו מפעילים את המערכת ההישרדות, את מנגנון ה"הילחם וברח" שנמצא במוח האחורי. מערכת זו מכינה את האדם למלחמה או לבריחה. מערכת זו מופעלת מהמוח האחורי, מפעילה מערכות שונות בתוך הגוף על מנת שנהייה מוכנים למלחמה מרוכזים בה בכל חושינו ובכל האמצעים בגוף ולהגיע למטרה החשובה ביותר- לשרוד. הדופק עולה, לחץ הדם עולה הנשימה מואצת מופרש הרבה אדרנלין וסוכר לדם על מנת שנוכל להלחם או לברוח הכי טוב.

 

 
ישנן במצב זה מערכות בגוף שחדלות לתפקד כמו מערכת העיכול מערכת ההפרשות ובעיקר, לעניינינו, המוח הקדמי. זרימת הדם אליו קטנה בהרבה ופעולות מחשבתיות שמתבצעות במוח הקדמי מופסקות.
המוח האחורי לא "חושב" או "מרגיש" דרך הפעולה שלו היא השוואת דפוסי העבר ופעולה על פי אותו דפוס. אין זמן לחשוב או להרגיש יש לפעול עכשיו ומיד אחרת מי יודע מה יקרה. (אולי פשוט לא נהייה לא נתקיים...)
זהו מנגנון ההישרדות, כלומר המוח האחורי מופעל על ידי בורר מצבים משוכלל שבו כל תמונה, מראה, ריח, צבע, פינת רחוב, צליל, תווי פנים, טמפרטורה או שילוב של כמה גורמים שמזכירים למוח האחורי טראומה. במצב זה המוח האחורי יופעל מידית על מנת לשרוד עכשיו.
כל זיכרון של טראומה מפעיל אצל האדם את מערכת ההישרדות ובאותו הרגע אין שהות למוח לחשוב, ללמוד או להגיב לאירועים מבחירה אלא מדפוסי התנהגות על פי העבר.

גם אם התוצאה לא נעימה במיוחד כמו כישלון במבחנים, אלימות, מכות, קללות, השתוללות, בריחה, מצב משותק, הסתגרות, שיבוש במערכות יחסים ועוד כל זה מכוון על ידי המוח האחורי מנגנון ההישרדות של האדם שהוא מעל הכל בסדרי עדיפויות.
אביא דוגמה אחת פשוטה. כל אחד חווה אירוע לא נעים שבו הוא הגיב לא כראוי (יש רעיונות בפסקה מעל) כשהאדם רגוע ומדברים איתו על מה שקרה הוא תמיד יצטער יבקש סליחה ויבטיח לעצמו ולסביבה שבפעם הבאה זה לא יקרה. הבטחה זו מגיעה מהמוח הקדמי בזמן שאין סכנה והכל רגוע. אבל בפעם הבאה שסיטואציה זו חוזרת שוב נפעיל את המוח האחורי נשווה דפוסי העבר ונגיב שוב על פי דפוסי העבר. פעולה המגיעה מהמוח האחורי (זכרו יש למוח האחורי עדיפות על פני המוח הקדמי).


מוכנות ללמידה על פי מוח אחד

במוח אחד אנו עובדים להכין את המוח ללמידה, כלומר, לאפשר לילד להפעיל את המוח הקדמי ולא את האחורי על מנת שהלמידה תתאפשר. ברגע שילד/ מבוגר יגיע ללמידה מהמוח הקדמי וכן יפעיל את שתי אונות המוח הקדמיות בו זמנית למידה תוכל להתאפשר. (לשתי אונות המוח תפקיד שונה ולכן לכל פעילות הפשוטה ביותר כגון קריאה וכתיבה, ביטחון עצמי, לא לכעוס טוב לו לאדם שיעבוד עם שתי אונות המוח הקדמיות)
אחד הנושאים החשובים הוא לשחרר את הטראומות על מנת שנוכל באמת ללמוד מהמוח הקדמי.
נושא שני דרך תרגילים פשוטים וקלים אנו עוזרים למוח לשחרר מתח ולפעול נכון כך תתאפשר למידה קלה וזורמת. (עושים שרירים למוח)
המצב האידיאלי על פי מוח אחד זה לאפשר לילד להגיע לבית הספר בבוקר מבלי להרגיש מאוים להפעיל אך ורק את המוח הקדמי על שתי אונותיו וכך ייטב לו, ללימודיו, לחבריו למוריו ולהוריו.
אם אנו בתור הורים, מורים וצוות נאפשר את הרוגע והשלווה את הביטחון בתהליך הלמידה ואת הביטחון של האדם בעצמו וביכולתו נגלה שנוכל לאפשר לילד לעבור מתהליך של תחושת איום לתהליך של למידה לא על ידי שינון ותסכול נוסף, אלא, על ידי זה שנפגוש תלמיד רגוע ושלו שפועל מתוך המוח הקדמי ומצליח בכל משימותיו.


אסיים בקטע משיר של נעמי שמר, 

השיר המלא מופיע בספר הרביעי שלה.     
          

בראשון לספטמבר

בראשון לספטמבר
אלף תשע מאות שישים
הולך לבית הספר ילד
חולצה בצבע תכלת
משאיר מאחור את כל החיים היפים

בראשון לספטמבר
אלף תשע מאות ושישים
פתאום המורה שואלת
מה יש על הלוח ילד
והוא לא קורא, לא זוכר
לא מבין

אצלו
שתים ועוד שתים הן שלוש
פרפרים צבעוניים בראש
החולצה לוחצת לו על הצוואר
אל תגיד אין דבר
יש דבר

 

 

 


תגובות                                                                      | כתוב תגובה                                                                                                          




יוסי גולד

מורה, מדריך ומטפל בשיטת 'מח אחד'-  הדרכה לחיים טובים.


טלפון: 055-9780648
אתר: www.yossigold.co.il

מייל: yossigold@bezeqint.net





  מאמרים נוספים

 
   וידאו בדק בית מור לנוער

בחזרה לבית הספר - התמודדות הומאופתית עם נושא "הקשב והריכוז"

עסקים עושים בבית. הזוג מאחורי 'דפי כתום'

עיצוב פנים בהתאמה אישית- מטבחים, פתרונות אחסון וחדרי אמבט

מה רואים לך בעיניים? אבחון אירידיולוגי

"צדיק ורע לו"- על עצבנות דתית של מתבגרים